Is het einde van de bierbuik in zicht?

Calorieën in bier schromelijk overschat: calorie informatie op alcoholhoudende dranken moet Belg bewuster doen kiezen

Hoewel 1 op 3 Belgen beweert op de hoogte te zijn van een gezonde calorie-inname, blijkt 65% van deze groep dit verkeerd in te schatten. Dit is niet enkel voor voeding zo maar ook voor alcoholhoudende dranken. Uit een onderzoek* van AB InBev blijkt namelijk dat het aantal calorieën in bier meer overschat wordt dan de hoeveelheid calorieën in wijn. Daarom heeft AB InBev zich samen met andere brouwers, verenigd in Brewers of Europe geëngageerd om informatie over ingrediënten en voedingswaarde van bier te gaan vermelden op verpakking en/of online.

Volgens de Belg bevat bier 106 calorieën per 100 ml (ipv 45) en wijn 97 (ipv 80). De Belg heeft dus een foute perceptie over zijn calorie inname in de keuze tussen bier en wijn. Amper 1 op 5 Belgen kent het correcte aantal calorieën in bier of andere alcoholhoudende drank. Ter vergelijking: voor frisdranken is dat 1 op 3. Bovendien overschat 34% systematisch het aantal calorieën in bier. Met de degustatiebieren is het nog erger gesteld. Ruim de helft van de Belgen beschouwt degustatiebier als calorierijker dan deze in werkelijkheid zijn.

Om het voor de consument duidelijker te maken, zal AB InBev de informatie over voedingswaarden, ingrediënten en calorieën van haar biermerken volledig transparant via de website www.tapintoyourbeer.com en al de merkenwebsites vermelden. Voorts worden vanaf 1 januari op alle nieuwe etiketten op flesjes en op nieuwe blikjes de voedingsinformatie toegevoegd, net zoals dat al het geval is voor de meeste andere voedingswaren.

“Onze studie legt een reële behoefte bloot: meer dan de helft van de Belgen geeft aan calorie informatie effectief te zullen raadplegen. Door deze informatie aan te bieden, zowel online* als op de verpakkingen, zijn wij ervan overtuigd dat dit de perceptie van onze nationale drank zeker ten goede komt en een aantal hardnekkige mythes onderuit haalt”, zegt Steve Leroy, VP legal and corporate affairs Europe.  “We hopen dat de bierbuik voor een Belg even ongepast aangevoeld wordt als spreken over French fries”.

* Het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS voerde in opdracht van ABInBev een onderzoek uit bij een representatieve steekproef van 6.104 alcohol consumerende meerderjarigen in 6 landen, waaronder België. Dit onderzoek peilde naar hun perceptie en kennis over caloriewaarden in voeding, niet alcoholische en alcoholhoudende dranken, waaronder bier.

Korneel Warlop

woordvoerder, AB InBev

Over AB INBEV

De oorsprong van onze activiteiten gaat terug tot 1366 naar de brouwerij Den Hoorn, gevestigd in Leuven. In 1987 ontstaat de brouwersgroep Interbrew uit de fusie van twee grote Belgische brouwerijen, Artois (Leuven) en Piedboeuf (Luik, Jupille). Interbrew lag aan de basis van AB InBev, dat in 2004 ontstond uit de combinatie van Interbrew met het Braziliaanse AmBev. In 2008 combineerde InBev met Anheuser-Busch tot AnheuserBusch InBev, ’ s werelds leidinggevende brouwer. Ons bedrijf staat voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. Onze bedrijfsmissie is ‘We Dream Big To Create A Future with more Cheers’. We zijn toegewijd aan het bouwen van geweldige merken die de tand des tijds doorstaan en aan het brouwen van de beste bieren met de beste natuurlijke ingrediënten. Onze gevarieerde portefeuille van meer dan 500 biermerken omvat wereldwijde merken zoals Budweiser®, Corona® en Stella Artois®; ook internationale merken zoals Hoegaarden® en Leffe®; en lokale kampioenen zoals Jupiler®.

www.ab-inbev.be