Bier steeds populairder bij vrouwen

#WeAllLoveBeer campagne AB InBev rekent af met cliché dat bier mannendrank is

AB InBev lanceert wereldwijd de #WeAllLoveBeer campagne. Hiermee wil AB InBev komaf maken met het stereotiepe beeld van bier als mannendrank. Uit recent onderzoek* blijkt immers dat het vooroordeel over de mismatch tussen vrouwen & bier nog steeds erg actueel is. Dit ondanks de vaststelling dat meer vrouwen bier drinken en dit ook hipper vinden dan voorheen. Een experiment door AB InBev opgezet in cafés, waarbij vrouwen een biertje bestelden en mannen een ander drankje, toont hoe de ober systematisch het biertje voor de vrouw aan de man geeft. 34% van de Belgische vrouwen en 54% van de mannen maakte deze situatie al mee. http://www.wealllovebeer.com/fl/

Bier steeds minder exclusief voor mannen
Vandaag drinken 3 op 4 (72%) Belgische vrouwen bier, waarvan ruim 1/3de (39%) minstens één keer per week. Ruim 1 op 10 (12%) vrouwen zegt vandaag wél bier te drinken, terwijl ze dit 5 jaar geleden niet (6%) of zelden (6%) deed. De belangrijkste redenen om meer voor bier te kiezen is volgens 41% van de ondervraagde vrouwen de steeds grotere keuze aan bieren en diversiteit aan smaken. 1 op 3 vrouwen vindt bier vandaag hipper dan voorheen.

“Het is misschien een verrassende vaststelling, maar het is duidelijk dat vrouwen de weg naar de wereld van het bier steeds beter kennen en volop het diverse aanbod ontdekken,” aldus Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van InBev Belgium.

Vrouwen verkiezen bier (22%) boven schuimwijn of champagne (20%), gin (7%) en andere sterke dranken (10%). Ze drinken nog steeds het liefst zoete bieren (73%), maar daarnaast weten ze ook pils (50%) en speciaal- en trappistbieren (55%) meer en meer te smaken. De jongste generatie vrouwen verkiest het meest uitgesproken zoetere bieren (93%), terwijl de oudere generatie vrouwen de voorkeur geven aan speciaal- en trappistbieren (76%). Mannen hebben dan weer een duidelijke voorkeur voor pils (82%) en speciaal- en trappistbieren (82%).

Hardnekkig vooroordeel
Ondanks het feit dat meer en meer vrouwen genieten van een biertje, stelt 1/3de van de ondervraagde vrouwen vast dat bier nog altijd gezien wordt als een mannendrankje. Deze perceptie wordt bevestigd door maar liefst 1 op 4 (26%) mannen die zeggen dat bier niets is voor vrouwen.

AB InBev zette een experiment op om de perceptie van vrouwen en bier in kaart te brengen. Verschillende koppels werden gevolgd tijdens een avondje uit, waarbij de vrouwen een biertje bestelden en de mannen een ander drankje. In het merendeel van de gevallen serveert de ober het biertje aan de man en het andere drankje aan de vrouw. 34% van de Belgische vrouwen en 54% van de mannen maakten deze situatie al mee. Bijna 9 op 10 vrouwen corrigeerden de ober.

De resultaten van het experiment kan u hier zien: http://www.wealllovebeer.com/fl/

Het is interessant te zien dat het stereotype van bier als mannendrank nog steeds bestaat. Zowel vrouwen als mannen zouden moeten kunnen genieten van een biertje. Met deze #WeAllLoveBeer campagne willen we dit graag in de verf zetten,” besluit Philippe Vandeuren.

* Het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS voerde in opdracht van AB InBev een onderzoek uit bij een representatieve steekproef van 1033 meerderjarigen in België, waarvan 486 vrouwen. Dit onderzoek peilde naar hun perceptie over vrouwen & bier, persoonlijke gewoontes omtrent bierconsumptie en ervaringen met vooroordelen bij het drinken van bier. Een uitgebreide factsheet kan je onderaan dit persbericht terugvinden.

Factsheet

Totaal: 1033 respondenten
Aantal vrouwen: 486
Aantal mannen: 547