Be(er) Responsible and Don’t Drink & Drive: AB InBev biedt veilige rit naar huis aan na cafébezoek in Brussel

AB InBev organiseert vandaag, aan de vooravond van Global Be(er) Responsible Day op vrijdag 18 september, een ‘Don’t Drink & Drive’ sensibiliseringsactie in Brussel. Vanavond brengt AB InBev heel wat mensen na een cafébezoek in Brussel veilig naar huis.

In dit kader liet het bedrijf een onderzoek uitvoeren naar de wijze waarop Belgen omgaan met veilig verkeer naar huis en hoe zij aankijken tegen sensibiliseringsacties.

3 op 4 Belgen die een avond op stap gaan en alcoholhoudende dranken consumeren, regelen al bij het begin van de avond hun vervoer naar huis. Het aanduiden van een BOB geniet daarbij de voorkeur boven vervoer per taxi, te voet of met het openbaar vervoer. Het komt echter ook voor dat de BOB het gedurende de avond laat afweten. Dan is het uiteraard van belang een alternatieve wijze te vinden om veilig naar huis te gaan.

Een groot deel van de consumenten (88%) geeft aan dat sensibiliseringsacties hen aanzetten tot bewuster omgaan met alcohol en rijden.

De studie ‘Don’t Drink & Drive’ werd uitgevoerd in opdracht van AB InBev door het onafhankelijke studiebureau IPSOS bij een representatieve steekproef van 1.024 meerderjarige Belgen, in september 2015.

De absolute meerderheid (94%) van de ondervraagden pleit voor ‘Don’t Drink & Drive’-sensibiliseringsacties en ruim 88% gelooft dat deze het verantwoordelijkheidsgevoel over drinken en rijden effectief doen toenemen. 93% stelt dat bedrijven die alcoholhoudende dranken produceren ook hun steentje in de sensibilisering moeten bijdragen. ”Als ‘s werelds leidinggevende brouwer van populaire bieren zoals Jupiler, is het belangrijk dat we aandacht blijven vragen voor thema’s rondom verantwoorde alcoholconsumptie. Met onze sensibiliseringscampagne van vandaag geven we (fiets)taxiritten weg in het Brusselse, zodat onze klanten op een verantwoorde manier kunnen genieten van onze bieren”, aldus Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van AB InBev.

Meerderheid plant veilige rit naar huis

Bijna 3 op 4 (73%) regelt op voorhand vervoer wanneer men van plan is alcohol te drinken tijdens een avondje uit. Voornamelijk vrouwen beslissen vooraf een veilige terugrit naar huis te plannen. Bij een zakenlunch, een drankje met collega’s of recepties (33%) wordt beduidend minder op voorhand gedacht aan een veilige terugrit naar kantoor of thuis. Dit in tegenstelling tot een diner bij vrienden of een etentje op restaurant, waarbij 4 op 5 zijn terugkeer wel vooraf plant.

Het meest gekozen alternatief voor de eigen auto is meerijden met een BOB (70%), gevolgd door te voet naar huis gaan (46%) en het nemen van een taxi (41%). Daarentegen beschouwt 1 op 3 het openbaar vervoer als minst haalbare vervoersalternatief voor de auto wanneer men van plan is een glaasje te drinken.

Als BOB verstek laat gaan

Ondanks het succes van het meerijden met een BOB, blijkt dit alternatief niet altijd haalbaar. Ook het uitgaan in groep geeft volgens de studie een vals veiligheidsgevoel. 1 op 2 (56%) denkt in deze situatie minder na over de wijze waarop men weer veilig thuis geraakt, omdat men er op rekent dat er sowieso wel iemand niet drinkt en veilig kan rijden.

Als BOB het laat afweten, zoekt de helft van de ondervraagden een nieuwe BOB, 1 op 3 neemt een taxi en 1 op 5 blijft ergens slapen. Ondanks de risico’s rijdt bijna 10%, vooral mannen, onder invloed toch zelf naar huis.

De studie toont aan dat bewustmaking belangrijk blijft. De grote meerderheid van de Belgen gaat verantwoordelijk om met drinken en rijden, maar preventie via sensibiliseringscampagnes blijft noodzakelijk. Ook het barpersoneel speelt hierin een belangrijke rol. AB InBev heeft een online training gelanceerd om barmannen en -vrouwen te leren omgaan met moeilijke situaties door middel van concrete voorbeelden en praktische tips. Via het horecapersoneel kan overmatig consumptiegedrag en het risico op ongevallen als gevolg daarvan aanzienlijk vermeden worden. Daarom wordt er in de training ook aandacht besteed aan het effect van alcohol op het rijgedrag. Het horecapersoneel wordt via een concrete situatie getraind om aan een klant onder invloed te adviseren om een taxi te nemen of mee te rijden met een BOB”, besluit Philippe Vandeuren.

Vier handige uitgangstips voor een veilige terugrit naar huis

1. bereid je terugreis altijd op voorhand voor, zo vermijd je lastige of risicovolle situaties na een avondje uit en spreek een beurtrol af voor het aanduiden van een BOB;
  2. check vooraf waar en wanneer je de tram/bus kan nemen en zet je alarm zodat je de laatste bus, tram of trein niet mist;
  3. sla het telefoonnummer van een taxibedrijf op in je gsm of bestel op voorhand een taxi;
  4. ga na of er initiatieven zijn zoals een feestbus, nachtbussen, Responsible Drivers en maak er gebruik van.

Laura Cardinaels

Perscontact, UPR Corporate